Bokparadiset

3 minisar

Kategori: Fakta

 
Titel: Animalum
Författare: Jenny Broom
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 98
 
Språket känns inte alls anpassat för barn, väldigt mycket svåra ord som jag inte tror man förstår utan förklaring. Beroende på hur mycket förkunskap man har om djur och av läsning. 
 
Men bilderna i boken är helt fantastiska, skulle kunna ha varje uppslag som en tavla hemma. Förutom bilderna på bläckfiskar (kom under läsningen på att jag är otroligt rädd för bläckfiskar och tycker dem är riktigt obehagliga!)
 
Betyg: 3/5
 
Titel: The curvy tree
Författare: Cris Colfer
Serie: Land of stories
Förlag: Little Brown
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 

Alltså jag älskar ju den här för att den är skriven av Chris Colfer, men jag vill ju gärna ha mer, typ 100 sidor hade varit utmärkt. Dock förstår jag ju att det är en bilderbok och därav är den ju väldigt kort. Tror inte jag hade gett den en fyra i betyg om det inte vore för att det är Colfer som skrivit den, plus att den tillhör land of stories serien. 

Betyg: 4/5


 
Titel: Boken om allting
Författare: Guus Kuijer
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2009
Sidantal: 102
 
Jag läste den här för skolan, annars hade jag aldrig plockat upp den. Boken handlar om Thomas som lever i ett kristet hem (någon sekt inom kristendomen typ), han gillar inte hans pappa på grund av att han slår hans mamma men också Thomas själv. 
 
Boken utspelar sig på 1940-talet och visst fanns det barnaga då. Men grejen är att jag hittar inget som är bra med boken. Eller jag förstår inte i vilket syfte boken är skriven i förutom att det är författarens egna barndom. Jag tycker kvinnosynen är riktigt kass i boken. Och pappan får liksom aldrig sitt straff för allt dumt han gör. Förstår inte varför vi läste den till skolan heller, för jag hade inte velat jobba med boken med mina elever. 
 
Betyg: 2/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: