Bokparadiset

Charmen med tarmen

Kategori: Fakta

 
Titel: Charmen med tarmen 
Författare: Giulia Enders
Serie: -
Förlag: Forum
Utgivninsår: 2015
Sidantal: 255
 
Alltså för det första, hur bra namn? Författaren skriver själv i förordet att hon ska beskriva tarmen på ett charmig sätt, något som hon lyckas galant med. Det är skrivet på ett sätt som är lättsamt det kommer roliga kommentarer blandat med faktan. Det blir lite mer lättläsligt och hon lyckas få med hur mycket fakta som helst också. Dessutom är illustrationerna till boken fantastiska! Boken är ursprunligen på tyska och jag måste säga att ibland var översättningen lite konstig på vissa ställen. 
 
Första halvan av boken ÄLSKADE jag, boken är indelad i tre stora kapitel och det första är mitt favorit. Det sista är mest komplicerat med en massa beskrivande av bakterier och allt vad de gör, vilket också blir lite tyngre läsning. Men det är en rolig fackbok och hade fler böcker varit skrivna på samma lättsamma sätt hade jag plockat upp många fler. 
 
Jag tycker kroppen och organen är sjukt spännande vilket såklart är anledningen till att jag plockade upp boken. Ger hon ut fler böcker finns det stor chans att jag kommer plocka upp dem! 
 
Betyg: 4/5

Kommentarer

  • Bokstund säger:

    Jag har inte läst denna själv, men den är en sån där bok som dyker upp på olika ställen då och då :) Verkar vara en trevlig bok!

    Svar: Det var det, jag tycker kroppen är superspännande så det är en bok som passade mig!
    BokParadiset

    2017-04-22 | 17:22:51
    Bloggadress: http://bokstund.wordpress.com
  • Anna Johansson säger:

    Både sambon och svärmor har läst den och tyckte den var spännande. Tänk att det finns så mycket att skriva om en sådan sak som matsmältningsapparaten.

    Svar: Åh vad roligt att höra. Tänk vad kroppen är spännande!
    BokParadiset

    2017-04-22 | 20:19:39

Kommentera inlägget här: