Bokparadiset

Tjocka böcker

Kategori: Allmänt

Jag har tänkt på en sak, det här med tjocka böcker, alltså tegelstenar. Det är så många som bortprioriterar att läsa dem, så också jag, ofta. Varför gör en det? Alltså är det för att man vill hinna läsa så himla många böcker? Även om jag bortprioriterar tjocka böcker ibland så tycker jag ändå att jag är ganska duktig på att plocka upp en tjock bok, om det är något jag verkligen vill läsa. Det brukar i alla fall nästan alltid bli en bok som är över 500 sidor i månaden, men inte alltid. 
 
Vad beror det på att man bortprioritera tjockare böcker? För min erfarenhet är att oftast är dem väldigt bra och välgjorda och de lyckas hålla ens intresse genom hela boken. 
 

Kommentarer

  • Hanneles bokparadis säger:

    gränsen går vid 1,2 kg

    Svar: Hahah, ändå en rimlig gräns!
    BokParadiset

    2017-01-18 | 17:11:44
    Bloggadress: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/
  • Sara säger:

    Om det är något jag verkligen vill läsa kan jag ta en tegelsten. För min del är det mycket lättare att plocka upp en fantasy som är tjock än en vanlig roman även om jag läser tjocka romaner också till och från. Jag föredrar annars tunna böcker men med mycket innehåll. Tegelstenar skulle ofta vinna på att kortas ned och stramas åt tycker jag. Det gäller särskilt deckare.

    Svar: Ja riktigt high fantsy måste ju vara tjoka för att bygga upp världen och där håller jag med dig om att det är lättare att plocka upp en tjock fantasy för att man är på något sätt medveten om att alla de där sidorna är nödvändiga!
    Precis som du säger tycker jag ofta att tegelstenar i andra genre kan kortas ner avsevärt, speciellt för att man som läsare ska hålla uppe intresset för boken.
    BokParadiset

    2017-01-18 | 17:42:24
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com
  • Anna säger:

    Jo brukar också bortprioritera dem. Tror det ofta är för jag vill hinna läsa många böcker. Men ofta är ju de tjocka böckerna riktigt bra och bortprioriterar man dem så går man nog miste om mycket. Så borde bli bättre på det.

    Svar: Ja jag tror också det är så att oftast vill man läsa så många böcker det bara går. Jag tror också man går miste om många bra böcker genom att avstå ifrån tegelstenar...
    BokParadiset

    2017-01-18 | 17:48:06
    Bloggadress: http://nailpolishandsarcasm.blogg.se
  • Lion´s Library säger:

    Jag bortprioriterade dem en del förra året så det här året sänkte jag goodreadsmålet för att jag vill läsa längre böcker, för det var ju för antalet som jag vill göra det :) Det är många spännande som väntar nu. Synd egentligen att det är så.

    Svar: Ja det är ju många som sänker goodreads målet för att läsa tjockare böcker. Ja visst är det tråkigt att det blir så, men hoppas du får några tegelstenar lästa!
    BokParadiset

    2017-01-18 | 18:31:56
    Bloggadress: http://lionslibrary.blogspot.com
  • Malin A säger:

    Kan det vara så att du blev inspirerad av min kommentar dagen innan ;-)
    Jag tror jag blivit än mer rädd för tjocka böcker nu när jag har mitt goodreads mål, vilket är lite synd. Men vill minnas att jag haft samma problem hela livet. Läser hellre en serie med många böcker än en tjock. Samtidigt som när man väl läser en riktigt bra bok vill man inte det ska ta slut. Sedan finns det även en praktisk komponent att en tjock bok är jobbigare att hantera båda på resan och när man läser.
    Hade som mål att läsa 3 tegelstenar förra året men misslyckades. Vet inte om jag vågar sätta nytt mål. Fortsätter jag på throne of glass kommer det lösa sig av sig själv, men hade hellre betat av de där som stått grymt länge i hyllan...

    Svar: Det kan det absolut vara ;)
    Tror du det skulle fungera om du sänkte ditt goodreads mål? Vet att det är många som gör det för att bli mindre stressade. Ja jag är nog ändå lika dan, hellre många böcker i en serien än en tjock, men samtidigt så när man väl plockar upp de där tjocka böckerna brukar de ju vara fantastiska!

    Men ja! Oerhört jobbigt att släpa med sig på en resa, och typ ligga i sängen och läsa pga det är så tungt. Ännu en gång rekommenderar jag den där bokskålen som du är en sån som kan "tvinga" dig att plocka upp en bok för att en liten lapp säger det.
    BokParadiset

    2017-01-19 | 07:06:26
  • Vargnatts bokhylla säger:

    Egentligen älskar jag en riktigt bra tegelsten, jag ser verkligen fram emot att läsa Stad i brand till exempel. Men de får oftast ligga och vänta lite längre än kortare, kanske är det någon sorts stress att hinna läsa så många böcker som möjligt. Dumt är det i alla fall! Det är så härligt att dyka in i en riktigt tjock bok.

    Svar: Jag tror att ofta vill man hinna läsa så många böcker som möjligt, särskilt om man har många olästa böcker, så vill man typ minska antalet så mycket det går innan man påbörjar de där tegelstenarna, bara det att oftast tillkommer det ju en himla massa böcker..
    BokParadiset

    2017-01-20 | 18:36:59
    Bloggadress: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
  • Anonym säger:

    I mitt fall tror jag att en tjock bok kan se väldigt skrämmande ut. Jag fegar ofta ur innan jag ens hunnit öppna den om jag inte verkligen, verkligen vill läsa den. Men nu när jag har börjat läsa om Harry Potter är det inget problem. Dels för att det är en serie och man "måste" fortsätta läsa även om en bok råkar ha över 500 sidor och dels för att jag redan vet att de är bra! :) En annan sak för mig är att det är svårt att ta med sig en tjock bok och jag gillar att kunna läsa överallt till exempel på bussen, i och för sig kånkar jag runt på Harry Potter just nu, men ibland har jag valt att läsa två böcker parallellt på grund av den anledningen.

    Svar: Att läsa två böcker samtidigt brukar funka för mig, för mitt problem är oftast att jag inte kommer någonstans med läsningen och det inte är en riktigt spännande tegelsten. Så två böcker funkar utmärkt :) Ett sätt att lura sig själv kanske är att läsa e-böcker och på så sätt ser man inte att det är en tjockis..
    BokParadiset

    2017-01-21 | 11:37:58
  • Klara säger:

    Min kommentar ovan! :)

    2017-01-21 | 11:38:44
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se/
  • [Anna] säger:

    Förut läste jag fler tjocka-böcker men mitt problem är om boken är dålig och jag har svårt att lägga bort en bok jag inte gillar, då sitter jag fast med en tjockbok som aldrig tar slut.

    Svar: Det är ju ett problem, det värsta är ju när man inte gillar en bok så slutar man ju läsa också. Jag var likadan innan och avslutade alla böcker jag påbörjade, dock har jag slutat med den för jag inser hur många andra böcker jag faktiskt vill ta och läsa :)
    BokParadiset

    2017-01-24 | 23:19:18
    Bloggadress: http://www.bokraden.blogspot.com

Kommentera inlägget här: