Bokparadiset

Tonårstiden är en ålder full av möjligheter.

Kategori: Drama

 
Titel: Stål
Författare: Silva Avallone
Serie: -
Förlag: Natur&Kultur
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 395

Boken var inte riktigt som jag trodde. Jag trodde vi skulle följa två tonårstjejers vardag i Italien, typ sol, bad och kärlekstrubbel. Men kanske på ett någor djupare plan, men ändå att den skulle vara ganska lättsam. Det var inte riktigt vad den här boken var. Vi följer två tjejer i 13-årsåldern, men vi följer också deras familj. Boken kantas av djupa ämnen såsom sex, droger, sexuella läggningar och våld i närarelation och en hel del annat.

Det första som slår mig är hur bra den här boken hade passat att läsa i en bokcirkel. Det finns så himla mycket att diskutera. Personligen hade jag nog fått ut mer av boken om jag hade kunnat diskutera den med någon. Vissa saker måste man läsa mellan raderna och det hade varit intressant att höra hur någon annan reflektera över allt som händer samtidigt som man läser boken. 
 
Väldigt mörk och skitig men ändå har den sina fina stunder. Det bästa är såklart Anna och Franscescas vänskap. Jag tyckte verkligen om att läsa de två tillsammans och hade nästan velat ha mer ut av det. Men det känns trovärdigt att följa dem när de växer upp och hur två så lika individer ändå kan vara så olika. Det är ett öppet slut vilket jag oftast inte tycker om, men här funkar det.
 
Italien är ett av mina favoritländer så jag älskar såklart att den utspelar sig där. Det nämns en del saker om landet, men hade gärna fått vara mer av det politiska och sådant. Visserligen är den här lilla staden väldigt isolerad, men såklart påverkar politik dem ändå. Det är en tung bok men jag förstår absolut varför den har blivit så populär!
 
Betyg: 3.5/5

Kommentarer

  • Sara säger:

    Ja, den passade väldigt bra som bokcirkelbok. Vi läste den i vår bokcirkel för några år sedan och vad jag vill minnas hade vi en bra diskussion. Det enda tråkiga var väl kanske att alla tyckte om den annars är det ju rätt kul när man tycker olika...

    Svar: Kul få sina tankar bekräftade. Finns ju otroligt mycket att prata om i boken. Ja såklart är det ju alltid roligast när alla tycker olika!
    BokParadiset

    2017-01-19 | 13:04:22
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: