Bokparadiset

När man faller för grupptrycket.

Kategori: Chicklit

 
Alexandra Apelqvist | Handboken för singlar på gränsen till nervsammanbrott | 8 h 49 min | Månpocket
 
Jag såg Handboken för singlar överallt på instgram. Alla läser/har läst/vill läsa den här känns det som. Så jag föll för grupptrycket när jag handlade och såg pocketboken. Men efter att ha blivit helt beroende av att lyssna på ljudböcker så lyssnade jag på den istället. Tyvärr verkar det som om resten av alla som har läst boken och jag inte läste samma bok, för jag föll inte alls för den som andra.
 
Jag tror detta är Alexandras självupplevda upplevelser. Det står ingenstans på boken om det är det (vilket jag hade velat om det vore så) men jag tittade på hennes instagram (som för verkar det som om hon lever ett drömliv) och hennes vänner är de vännerna som nämns i boken, däremot har huvudkaraktären ett annat namn. 
 
Det kan bero på att jag lyssnat på den istället för läst den, för framför allt är det språket jag har problem med. Den är skriven på ett sätt där varje meningen är uttänk och det blir lite krystat för mig. Å andra sidan är det nog de många gillar med boken, men för mig blir det krystat och inte alls på ett roligt sätt. Varje gång Filippa ska nämna sina vänner så är det alltid med ett "min kära vännina Hanna" och jag höll på att bli galen på det, och hennes pappa referaras alltid till den "grekiska pappan" vilket jag också blev tokig på. Likaså äter Filippa ute väldigt mycket och varje restaurang nämns vid namn, vilket kan vara roligt om man bor o Stockholm, men för en som inte gör det tyckte jag det bara drog fokus från den riktiga handlingen. 
 
Men även om jag låter negativ så var det fortfarande något som drog mig att fortsätta läsa boken. Jag ville helt enkelt veta hur det skulle gå för Filippa, men det verkar som om man får veta det i en bok nummer två istället. Vad jag än tycker om boken så läser hela bokvärlden Alexandras debutbok vilket måste vara otroligt häftigt. Min pocketbok tänkte jag ge till min syster istället! 

Betyg: 2/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: