Bokparadiset

Fyrtornet i Son-Li

Kategori: Middle grade

 Utläst 130131

Titel:
Fyrtornet i Son-Li
Författare: Martin Widmark
Serie: #2 Tyko Flores äventyr 
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2011

Kan förekomma spoiler i handligen men inte i recensionen. Läs Del 1.

AdlibrisTyko och Julius har tagit sig till Den andra världen. Tack vare en skata, en råtta och en padda lyckades de undkomma den ryslige förmannen och slavlivet i gruvan.

Den andra världen är full av överraskningar; där finns bland annat två solar och två regnbågar. Men den största överraskningen är Julius, som visar sig vara någon helt annan än den Tyko trodde...

Tillsammans med tre personer i ett vaudevillesällskap, som verkar märkligt bekanta, reser de till huvudstaden, Son-Li. Härskaren av Den andra världen är en galen furste som har dödat sina egna föräldrar. Varje dag kastar han ner några av sina slavar i vattnet där hajarna väntar.
Denna boken börjar där första slutar. Det är liksom meningen efter, vilket gör det lite jobbigt om det var ett tag sen man läste boken. Vilket det var för mig. Så precis ibörjan hade jag jättesvårt att komma ihåg vad som hade hänt i slutet. Så jag rekommenderar verkligen att läsa böckerna direkt efter varanndra eller tätt in på i alla fall. Känner redan att två månader är för mycket så ska snart läsa sista boken. 

Jag måste säga att jag gillade denna boken mer än den första. Det kan varit för den var lite tjockare så det hann att hända lite mer och den tog inte slut så fort. Man får svar på en del frågor och jag tror sista delen i serien kan bli riktigt bra! 

Det är bilder i boken vid varje nytt kapitel. Detta tycker jag spoilar lite för det är en bild om vad som kommer att hända i kapitlet, istället borde bilden vara där händelsen utspelar sig. 

Sen måste jag ännu en gång påpeka att dessa omslag är så fina, hade varit super fina att ha i bokhyllan, 

Antal sidor: 234 sidor
Första meningen: Aldirg någonsin i sitt fjortonåriga liv hade Tyko Blom blivit så förvånad. 
Betyg: Lite svagare Gillar! 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    De två första i den här serien gav jag till min systerson för något år sen.. ingen aning om han har läst dem dock! :/

    SV: Ah, vad skönt! Blev det något köp då? :)

    Svar: SV: Aha, vi får hoppas han gjort det! :)
    Nej inet än, har köpt så många böcker just nu så får vänta lite men det kommer absolut bli ett köp av någon av dem :))
    BokParadiset

    2013-03-19 | 21:20:47
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com

Kommentera inlägget här: