Författare: Lauren Henderson
Serie: #1 Flirtin in Italian
Förlag: Delacorte press
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 320

Det här är en omläsning så vill ni läsa min första recension så hittar ni den här.

Violett hittar ett poträtt på ett museum i London, som är en avbild av henne. Violett som varken liknar hennes norska mamma eller skottiska pappa får en känsla av att hon måste ta reda på mer om tjejen på porträttet. Sagt och gjort åker hon på en sommarkurs i Italien som ligger i närheten av slottet som flickan är ifrån.

Jag läste om den här endast för att jag skulle maratona med bok två, det var ändå trevligt att göra eftersom jag verkligen gillade boken. Vad jag gillar bäst med boken är att den utspelar sig i Italien, ett land som jag verkligen älskar. När jag gick på gymnasiet så läste jag italienska och bodde hos en italinskfamilj i två veckor så allt som rör Italien ligger mig varmt om hjärtat. Det är roligt för boken utspelar sig i regionen Toscana där jag bodde, och de besöker Florens ganska så ofta där jag varit. Att en bok utspelar sig på platser jag varit gör alltid det lite roligare!

Så som ni förstår älskar jag att författaren tagit med att karaktärerna säger vissa saker på italienska (som dock alltid översätts på ett väldigt bra sätt), nu var det visserligen länge sen jag pratade italienska men vid varje tillfälle en person säger något på italienska översätter jag det, och en hel del kommer jag ändå ihåg. Att författaren tagit med detta gör att man verkligen kan ta på känslan att boken utspelar sig i Italien enligt mig. Och eftersom många böcker utspelar sig i USA så tycker jag verkligen ni ska plocka upp den här boken!

När vi kommer till karaktärerna så gillar jag Violett, hon är en sån karaktär jag gillar att läsa utifrån. Hon är självständig, smart och tycker om sig själv. Hon är medveten om att Luca inte är perfekt och höjer inte henne till skyarna vilket jag gillar. På sommarkursen träffar hon även tre andra tjejer som jag också gillar, de är väldigt olika vilket jag uppskattar. Dock tycker jag att en av tjejerna, Kelly, är lite för mesig ibland. Jag förstår varför hon är det men jag vill liksom bara skaka om henne och säga att hon ska rycka upp sig..

Detta är en perfekt sommrig bok som jag verkligen rekommenderar, egentligen händer det inte så mycket i boken men jag faller för den ändå. Troligtvis mest för att den utpselar sig i Italien. Är ni minsta lilla intresserade så tycker jag verkligen att ni ska plocka upp den. Varför inte i höstmörket och få tillbaka lite av sommarkänslan?

Betyg: 4/5